6ـ ظهور حق
اذا اذن الله لنـا فـى القـول ظهر الحق و اضمحل الباطل و انحسر عنكـم.(6)
هرگاه خداوند به ما اجازه دهد كه سخن گوييم,حق ظاهر خواهد شد و باطل از ميان خواهد رفت و خفقان از (سـر) شمـا بـرطـرف خـواهـد شـد.
************
7ـ تفتيش ناروا
من بحث فقد طلب, و من طلب فقد دل, و من دل فقد اشاط و من اشاط فقد اشرک.(7)
حضرت مهدى(عج)در خصوص كسانى كه در جستجوى او بوده اند تا به حاكم جور تحويلش دهند فرمـوده است: آن كه بكاود, بجويد و آن كه بجـويد دلالت دهد وآن كه دلالت دهـد به هدف رسد و هر كه (در مورد من) چنيـن كند, شـرک ورزيده است.
************
8ـ ظهور حق به اذن حق
فلاظهور الا بعد اذن الله تعالـى ذكـره و ذلک بعد طـول الامد و قسوه القلوب و امتلاء الارض جورا.(8)
ظهورى نيست,مگر به اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگير شدن زمين از جورو ستم.
************
9ـ مدعيان دروغگو
سياتى الى شيعتى من يدعى المشاهده. الا فمن ادعى المشاهده قبل خروج السفيانى و الصيحه فهو كذاب مفتـر ولاحـول و لا قـوه الا بـالله العلـى العظيـم.(9)
آگاه باشيد به زودى كسانى ادعاى مشاهده (نيابت خاصه) مرا خواهند كرد.آگاه باشيد هركس قبل از((خروج سفيانى))و شنيدن صداى آسمانى,ادعاى مشاهد مرا كند دروغگو و افترا زننده است حركت و نيرويـى جز به خداى بزرگ نيست.
************
10ـ دنيا در سراشيبى زوال
ان الدنيا قد دنا فنائها و زوالها واذنت بالوداع و انى ادعوكم الى الله و رسوله(ص)و العمل بكتابه واماته الباطل و احياء السنه.(10)
دنيا فنا و زوالـش نزديک گرديده و در حال وداع است, و من و شما را به سوى خدا و پيامبرش ـ كه درود خدا بر او و آلـش باد ـ و عمل به قرآنش وميراندن باطل و زنده كرن سنت,دعوت مى كنم.
************
11ـ ذخيره بزرگ
انا بقيه من آدم وذخيره من نـوح ومصطفى من ابراهيم و صفوه من محمد(ص).(11)
من باقيمانده از آدم و ذخيره نوح و برگزيده ابراهيم و خلاصه محمد(درود خدا برهمگى آنان باد) هستم.
************
12ـ حجت خدا
زعمت الظلمه ان حجه الله داحضه و لـو ادن لنـا فـــى الكلام لزال الشک.(12)
ستمگران پنداشتند كه حجت خدا از بين رفته است,در حالى كه اگر به ما اجازه سخن گفتن داده مى شد, هر آينه تمام شكها را از بين مى بـرديـم.
************
13- عطسه,نشانه سلامت
الا ابشـرک فـى العطـاس فقلت بلـى قـال: هـو امـان من الموت ثلاثه ايام.(13)
نسيـم, خدمتكار حضرت مهدى(عج) گويد: آن حضـرت به مـن فـرمـود: آيا تو را در مورد عطسه كردن بشارت دهم؟ گفتم:آرى. فرمود: عطسه,علامت امان از مرگ تا سه روز است.
************
14ـ نماز,طرد كننده شيطان
ما ارغم انف الشيطان بشىء مثل الصلـوه فصلها و ارغم انف الشيطان.(14)
هيچ چيز مثل نماز بينى شيطان را به خاک نمى مالد پس نماز بخوان و بينى شيطان را به خاک بمال.
************
15ـ اذن مالک
لايحل لاحـد ان يتصـرف فـى مـال غيـره بغيـر اذنه.(15)
تصـرف درمـال هيچ كـس بـدون اجـازه او جـايز نيست.
************
6ـ استعاذه به خدا
اعوذ بالله من العمى بعد الجلاء و من الضلاله بعدالهدى و من موبقات الاعمال و مرديات الفتن.(16)
پناه به خدا مى برم از نابينايى بعد از بينايى و از گمراهى بعد از راهيابـى و از اعمـال نـاشـايسته و فـرو افتـادن در فتنه ها.
************
17ـ اسوه هاى حقيقت
ان الحق معنـا و فينـا , لا يقـول ذلک سـوانـا الا كذاب مفتــر.(17)
حق با ما و در ميان ماست, كسى جز ما چنين نگويد,مگر آن كه دروغگو و افترا زننده باشد.
************
18ـ ظهور فرج به اذن خدا
و امـا ظهور الفـرج فانه الى الله عزوجل, كذب الوقاتـون. و اما قول من زعم ان الحسيـن(ع) لـم يقتل, فكفـر و تكذيب و ضلال.(18)
اما ظهورفرج,مـوكـول به اراده خداوندمتعال است و هركس براى ظهورما وقت تعيين كند دروغگوست. و اما گفته كسانى كه پنداشته اند امام حسين(ع)كشته نشده كفرو دروغ و گمراهى است.
************
19ـ شناخت خدا
ان الله تعالى هوالذى خلق الاجسام وقسم الارزاق لانه ليس بجسم ولاحال فى جسم((ليـس كمثله شـىء و هـو السميع العليم)).(19)
همانا خداوند متعال, كسى است كه اجسام را آفريده و ارزاق را تقسيم فرموده, او جسـم نيست ودر جسمى هم حلول نكرده,((چيزى مثل او نيست و شنوا و داناست)).
************
20ـ ائمه(ع) دست پرورده هاى پروردگار
ان الله معنا و لا فاقه بنا الى غيره والحق معنا فلن يوحشنا من قعد عنا و نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائعنا.(20)
خداوند با ماست,و به جز ذات پـروردگار به چيزى نياز نداريم,و حق با ماست.اگركسانى با ما نباشند, هرگز در ما وحشتى ايجاد نمى شـود,ما دست پرورده هاى پروردگارمان,و مردمان,دست پرورده هاى ما هستند
************
21ـ دانش حقيقى
العلـم علمنـا و لاشـىء عليكـم مـن كفـر مـن كفــر.(21)
دانـش, دانـش مـاست, از كفر كافـر,گزندى بر شما نيست.
************
22ـ اتفاق و وفاى به عهد
لو ان اشياعنا و فقهم الله لطاعته علـى اجتماع من القلوب فى الوفاء بالعهد عليهم لما تـاخـر عنهم اليمـن بلقائنا و لتعجلت لهم السعاده بمشاهـدتنا.(22)
اگرشيعيان ما ـ كه خداوند آنها را به طاعت و بندگى خويش موفق بدارد ـ در وفاى به عهد و پيمان الهى اتحاد اتفاق مى داشتند و عهد و پيمان را محتـرم مى شمردند, سعادت ديدار ما به تأخيـر نمى افتاد و زودتـر به سعادت ديـدار ما نـائـل مى شدند.
************
23ـ پيروان نادان
قـد آذانا جهلاء الشيعه و حمقائهـم , و من دينه جناح البعوضه ارجح منه.(23)
حضـرت مهدى(عج)به محمـدبن على بن هلال كرخى فرموده اند:نادانان و كم خردان شيعه و كسانى كه بال پشه از دينـدارى آنان محكمتـر است مارا آزردند.
************
24ـ بيزارى از غاليان
انا برىء الى الله والـى رسـوله ممـن يقول انا نعلم الغيب ونشاركه فى ملكه اويحلنـا محلا سـوى المحل الذى رضيه الله لنـا.(24)
من از افرادى كه مى گويند:ما اهل بيت(مستقلا از پيش خود وبدون دريافت از جانت خداوند) غيب مى دانيم و در سلطنت و آفرينـش موجـودات با خدا شريكيم,يا ما را از مقامى كه خداوند براى ما پسنديده بالاتر مى برند,نزد خدا و رسولش,بيزارى مى جويم.
************
25ـ سجده شكر
سجده الشكر من الزم السنن و اوجها.(25)
سجده شكر واجبترين مستحبات است.
************
26ـ فضيلت تعقيبات نماز
ان فضل الدعاء و التسبيح بعدالفرائض على الدعاء بعقيب النوافل كفضل الفرائض على النوافل.(26)
فضيلت دعا و تسبيح بعد از نمازهاى واجب در مقايسه بـادعا و تسبيح پــس از نمازهاى مستحبى ,مانند فضيلت واجبات بر مستحبات است.
27ـ سجده مخصوص خداست
فاما السجود على اقبر فلايجوز.(27)
28ـ راه اندازى كار مردم
ارخص نفسک و اجعل مجلسك فـى الـدهليز واقض حـوائج النـاس. (28)
خودت را(بـراى خدمت)در اختيار مردم بگذار,و محل نشستن خويش را در ورودى خانه قراربده,و حوائج مردم را بـرآور.
29ـ امنيت بخش زمين
انـى امـان لاهل الارض كمـا ان النجـوم امـان لاهل السماء.(29)
وجود من براى اهل زمين, سبب امان و آسايش است,همچنان كه ستارگان سبب امان آسمان اند.
30ـ رجوع به راويان حديث
و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الى رواه حديثنا فانهم حجتى عليكم و انا حجه الله عليهم.(30)
درپيشامدهاى مهم اجتماعى به راويان حديث ما مراجعه كنيد,زيرا كه آنان حجت من بر شما هستند و من هم حجت خدا بر آنان هستم.
31ـ مطاع,نه مطيع كسى
انه لم يكن احد من آبائى الا وقد وقعت فى عنقه بيعه لطاغيه زمانه و انى اخرج حيـن اخـرج و لا بيعه لاحـد مـن الطـواغيت فـى عنقـى.(31)
هر يک از پدارنم بيعت يكى از طاغوتهاى زمان به گردنشان بود,ولى من در حالى قيام خواهم كرد كه بيعت هيچ طـاغوتـى به گـردنـم نبـاشـد.
************
32ـ آفتاب پشت ابر
و اما وجه الانتفـاع بى فى غيبتـى فكـالانتفـاع بالشمس اذا غيبها عن الابصار السحاب.(32)
كيفيت بهره ورى از من در دوران غيبت, مانندكيفيت بهره ورى از آفتاب است هنگامى كه ابر آن را از چشمها پنهان سازد.
33ـ سبقت اراده خدا بر همه چيز
ولكـن اقـدار الله عزوجل لاتغالب و ارادته لاترد ,و تـوفيقه لايسبق.(33)
به راستى كه مقدرات خداوند متعال,مغلوب نشود واراده الهى مردود نگردد و چيزى بـر توفيق او پيشى نگيرد.
************
34ـ علت اصلى غيبت امام(ع)
واما عله ما وقع من الغيبه فـان الله عزوجل قال:((يا ايها الذين آمنوا لاتسئلوا عن اشياء ان تبدلكم تسئكم.(34)
اما علت و فلسفه آنچه از دوران غيبت اتفـاق افتاده(كه درک آن براى شما سنگين است)آن است كه خداونـد در قرآن فرموده:((اى مؤمنان از چيزهايى نپرسيد كه اگر آشكارتان شود,بدتان آيد.))(35)
************
35ـ آگاهيهاى امام(ع)
انـا يحيط علمنـا بـانبـائكـم , و لايعزب عنـا شـىء مـن اخبـاركـم.(36)
علم و دانش مابه خبرهاى شما احاطه دارد و چيزى از اخبار شما بر ما پوشيده نمى ماند.
36ـ دعاى فروان
اكثـر و الـدعا بتعجيل الفـرج فـان ذلک فـرجكـم.(37)
براى تعجيل فرج زياد دعا كنيد, زيرا همين دعا كردن,فرج و گشايش شماست.
37ـ سوال نامطلوب
فاغلقوا ابواب السوال عما لايعنيكم.(38)
درهـاى سـوال راازآنچه كه مطلـوب شمـا نيست ببنـديــد.
************
38ـ آخرين اوصيا
انـا خـاتـم الاوصيـاء و بـى يـدفع الله البلاء عن اهلـى و شيعتى.(39)
من آخرين نفر از اوصيا هستـم,خداوند به وسيله من بلا را از خانواده و شيعيانم بر طرف میگرداند.
************
39ـ حجت خدا در زمين
ان الارض لاتخلوا من حجه اما ظاهرا و ما مغمـورا.(40)
زمين خالى از حجت خدا نيست, يا آشكار است و يا نهان.
************
40ـ علمدار هدايت در هر زمان
كلما غاب علم بـدا علـم, و اذا افل نجم طلع نجـم.(41)
هرگاه علم و نشانه اى پنهـان شود,علـم ديگرى آشكار گردد,
و هر زمان كه ستاره اى افول كند,ستاره اى ديگر طلوع نمايد.